93. Djupdyk – Spotify

I det här avsnittet av Nördarnas podd tar Patrik och David med dig på en djupdykning i Spotifys historia, teknik och framtid. Från ett studentrum i Rågsved till en av världens största musikplattformar – resan är minst sagt fascinerande. Vad började som ett försök att få bukt med piratkopiering har idag blivit en självklar del av vår vardag. Men hur ser vägen dit egentligen ut? Och vart är Spotify på väg?

Patrik berättar om en intervju med Daniel Ek, där grundaren berättar att han redan i 20-årsåldern sålde sitt första techbolag och blev ekonomiskt oberoende. Men det var inte förrän Spotify grundades 2006 – och lanserades 2008 – som hans namn började bli känt utanför teknikvärlden. Ek och medgrundaren Martin Lorentzon lyckades inte bara få med sig investerare som Sean Parker (Napster) och Facebooks gäng, utan även övertala skivbolagen att haka på den då nya streamingmodellen.

Det blir en livlig diskussion om övergången från att äga musik till att streama den, och David berättar hur han initialt provocerades av Spotifys språkbruk – ”mina spellistor” trots att han inte ägde låtarna. Musik är något djupt personligt för honom, och även idag köper han CD-skivor och konsert-DVD:er för att ha ett fysiskt bibliotek.

Tekniskt sett har Spotify gjort enorma framsteg. De senaste funktionerna med lossless-ljud ger äntligen audiofiler något att jubla över – även om det snabbt äter upp utrymme på mobilen. David noterar hur Spotifys algoritmer inte bara förbättrats för ljudkvalitet, utan också blivit skrämmande bra på att förutsäga vad du vill lyssna på. Discovery Weekly, DJ-funktionen och ”för dig”-spellistor är bara några exempel.

Men det finns en baksida: algoritmerna sabbas snabbt om barnen får låna mobilen. ”Min dotter förstörde hela min spellista med Demon Hunter”, suckar David. Det leder till en annan aspekt av Spotify: deras satsning på familjeabonnemang, exklusiva poddar och framtida innehåll. Vi får höra om poddstudios i Stockholm, investeringar i AI och framtidsvisioner som sträcker sig långt bortom bara musik.

Samtalet glider in på affärsmodellen, konkurrensen från Tidal, Apple Music och YouTube – och frågan om Spotify någonsin kommer bli lönsamt. Trots att företaget har miljontals användare och en stark premiumbas, är det först nu man börjar ana vinst i horisonten. Och vad händer om Spotify börjar tillverka egna högtalare? Kommer de gå samma väg som Sonos – eller göra något helt nytt?

Avsnittet avslutas med sedvanliga nörderier: Patrik vurpar på hockeyträningen och beställer hjälm för tusenlappar, David spiller kaffe i sitt tangentbord och går all-in på mekaniska switchar. Allt är som vanligt i Nördarnas podd – där nördiga djupdykningar möter vardagens små missöden.

Så luta dig tillbaka och följ med på en resa från CD-skivor till algoritmer, från Rågsved till globala AI-satsningar. Vad har Spotify gjort med musikvärlden – och vad gör de härnäst?

Lyssna på Spotify:
https://open.spotify.com/episode/4cOuNmLUybyi1FVm7WSr6L?si=GEEs0uFDQky0oXxgCT6_QA

Titta på Youtube:
https://youtu.be/J5juZl2Nz5Y